Direktlänk till inlägg 24 mars 2010

Diagnos ställd

Av Rebecca - 24 mars 2010 08:08

Jag andas fortfarande i slow motion. Kan inte förstå. Igår, den tjugotredje mars tvåtusentio, mellan klockan ett och två ändrades mitt liv. Känns så i alla fall. Diagnos: Autismliknande tillstånd. Det första jag såg framför mig när jag fick höra det var mammas lilla pojke på dagis. Hur han går runt, äter snön, är helt okontaktbar och ibland får attacker då han skriker och biter sigsjälv. Det var det jag såg. Och sån är ju inte jag. Började gråta. Läkaren och psykologen frågade om jag ville ha en stund för migsjälv, och jag nickade. Det värsta är nog ändå att det mesta stämmer. Kan nog skriva allt som stod på pappret jag fick om diagnosen.


Läser:


Till Rebecca:


Här är några saker du har lätt för:

* Berätta hur du känner och tänker

* Ha åsikter och delta i diskussioner

* Hålla på med foto

* Läsa

* Använda språket - berätta saker och kunna många ord

* Ha fantasi och vara påhittig


Du är också en intelligent och stark person som kan bry sig mycket om andra.


Här är några saker du har svårt för:

* När det blir rörigt runtomkring dig

* Att tolka och förstå egna känslor - känslorna upplevs väldigt intensivt och växlar snabbt

* När det blir konflikter med jämnåriga

* Att vara med andra utan att känna sig utanför eller annorlunda


När man har svårt för de här sakerna som du har svårt för, kan man kalla det för Autismliknande tillstånd.



Nej

Nej

Nej

Nej

Nej

Nej


Nej.


juvlpokedb emvlobkerd,flcnhkmwcvlnjh kels.

 
 
michaela

michaela

24 mars 2010 10:02

det finns en liten pojke på mitt mammas dagis som de också misstänker är autistisk. men han är den mest bedårande lilla varelsen jag nånsin sett.

och det är du med.

det spelar ingen roll vilken diagnos du har. du är alltid becca och du är alltid underbar. försök se det positivt: ingenting kan bli värre av att du fick en diagnos, saker kan bara bli bättre. du kan få bättre hjälp, och mer förståelse.

och du, jag håller verkligen med om alla dom där positiva egenskaperna dom räknade upp! jag har alltid varit grymt imponerad av hur bra du formulerar dig och använder orden! och också att du har så mycket åsikter om allt möjligt och vågar berätta hur du tycker och tänker. det är verkligen vad jag alltid har tänkt!

du är världens modigaste, finaste lilla flicka. glöm inte det!
puss gånger tusen finis

http://understarlight.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecca - 4 maj 2010 11:59


    Idag känns inget bra. Jag skulle åkt iväg idag på morgonen för att jobba svenska, men nej. Jag fick den där jag-kan-inte och -jag-orkar-inte blockeringen. Så jag strejkade. Peter kom in flera gånger och försökte övertala mig om att det här b...

Av Rebecca - 3 maj 2010 10:58

Livet går på. Jag lever på jag också. Det har hänt så mycket i mitt liv och jag hänger inte med. Försöker greppa hårdare om kanten så jag inte faller. Även fast jag funderar mycket över livet just nu mår jag ändå rätt så bra. Och det är ju väldigt br...

NU

Av Rebecca - 27 april 2010 11:48

ska jag klä på mig, fixa håret och dra till min gamla skola. Tömma lite skåp, skriva en lapp till min mentor och tacka så mycket för allt han har gjort för mig. Sen gå hem, äta något och sen får ödet bestämma. Jag är stark. Ett kraftpaket i en liten ...

Av Rebecca - 25 april 2010 13:48

Hejsan!! Eh. Öh. Ingen läser mig blogg, tråkigt. Äsch. Idag har jag inte gjort mycket. Mest bara tagit det lugnt. Druckit kaffe med mamma, tagit en dusch (mitt fina våfflade hår försvann :<) Nu sitter jag i vardagsrummet och lyssnar på lite musik ...

Av Rebecca - 24 april 2010 11:34

Hej. Tja. Godmorgon. Tjenixen. Ah, ni fattar. Hej. Idag mår jag inte bra. Är bara trött och jobbig och elak. Har varit såhär i flera dagar. Det är jobbigt. Och nu ringde min bästis och frågade om hon får komma över hit. Såklart får hon det. SÅ NU SKA...

Presentation


En blond tös som tänker alldeles för mycket på livet.(typ)

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards